ילדים וילדות מתחילים לקשקש, לשרבט, למרוח צבעים בגיל צעיר מאוד. אחיזר הצבע/ עפרון/ מכחול משתנה בהתאם לגיל ולהתפתחות ובדרך כלל לא מתערבים באופן החזקת העפרון עד כיתה א' (אלא אם יש צורך מובהק).
אנו יודעים שלהחזקת הצבע/ טוש/ עפרון ישנה השפעה על איכות הציור והכתיבה, על עיצוב האותיות ועל ההנאה מתהליך הציור והכתיבה.
מטרת הפוסט היא לחזק את חגורת הכתפיים ואת כפות הידיים על מנת שהילדים יהנו מתהליך הציור והכתיבה. כתיבה ללא מאמץ תבטיח שהילדים יהנו לכתוב ולצייר כאוות נפשם. כאשר ציור, שירבוט וכתיבה הם מאמץ גופני, ילדים מתחילים להימנע מהם כאשר המאמץ החשיבתי מתחיל להיות מורכב. כתיבה מלאה בהיבטים רגשיים אישיים ויכולות פיסיות מתאימות עוזרות לילדים להנות ממנה.
העקרון הוא לחזק את כפות הידיים ולשפר בהן את תחושת המגע (סנסו- מוטוריקה), לשפר יכולת הפרדת אצבעות וחלקי יד וזרוע בתנועה.
העקרון הוא לחזק את כפות הידיים ולשפר בהן את תחושת המגע (סנסו- מוטוריקה), לשפר יכולת הפרדת אצבעות וחלקי יד וזרוע בתנועה.
1. ציור, מילוי משטחים וכתיבה על בריסטול גדול בעמידה על ארבע או בתלייה על הקיר.
ניתן לצייר עם טושים, פנדה, גואש ועפרונות.
ניתן לצייר עם טושים, פנדה, גואש ועפרונות.
2. מפזרים כדורי צמר גפן על הרצפה ועושים תחרות איסוף עם פינצטות (:
3. פיזור שעועית/ עדשים בשני צבעים בשתי קערות ואיסוף של צבע אחד עם האצבעות בלבד.
4. התמסרות עם כדור (במגוון גדלים), למתקדמים/ות- זריקה ותפיסה עם האצבעות בלבד (מתאים לגיל חמש ומעלה).
5. בנייה ומשחק חופשי בחול/ פלסטלינה/ בצק/ קצף גילוח/ קצפת/ מעדן חלב (מעולה בגילאים צעירים)-
יצירת נחשים, כדורים, מעיכות עם האצבעות, עם כריות כף היד, עם המפרקים.
5. בנייה ומשחק חופשי בחול/ פלסטלינה/ בצק/ קצף גילוח/ קצפת/ מעדן חלב (מעולה בגילאים צעירים)-
יצירת נחשים, כדורים, מעיכות עם האצבעות, עם כריות כף היד, עם המפרקים.
6. מלחמת אצבעות עם האגודלים.
7. רקמה לילדים עם מחט עבה- עוזר מאוד לחיזוק כפות ידיים, עוזר לריכוז ולהתמדה. ניתן להתחיל מחמש דקות בלבד ליום.
8. ציור בצבעי ידיים/ קצף גילוח- עם כל כף היד, עם קצות האצבעות, עם ספוגים שונים.
על הרצפה, בעמידה מול כן/ קיר, בעמידת 6, על רגל אחת (מעולה לשיווי משקל) ועוד, כיד הדמיון הטובה.
על הרצפה, בעמידה מול כן/ קיר, בעמידת 6, על רגל אחת (מעולה לשיווי משקל) ועוד, כיד הדמיון הטובה.
9. אכילה עם מקלות אכילה, או איסוף חפצים קלים עם מקלות אכילה.
10. אטבים- לאסוף חפצים עם אטבים, לתלות כביסה, לשחק עם אטבים ולתוח- לסגור אותם בכל פעם אגודל ואצבע אחרת.
11. זמן משחק מרובה בגן השעשועים על מתקני תלייה וטיפוס.
12. גולות-
משחק גולות הוא נהדר. ישנה חזרה למשחק ואפשר למצוא גולות בכל חנות משחקי ילדים.
* ניתן לשחק בלהכות עם האגודל או האצבע, כאשר האצבע או האגודל מהוויםחסם לאנרגיה המתפרצת, ולראות מי מהשחקנים מצליח להגיע רחוק יותר.
* ניתן לחפור בור ולהתדקם לעברו עד שהראשון מצליח להכניס את הגולה וזוכה בגולות של המשתתפים (במידה ורוצים תחרות).
* ניתן לשחק משחק זהה כאשר המטרה היא לפגוע בגולה של החבר/ה.
12. גולות-
משחק גולות הוא נהדר. ישנה חזרה למשחק ואפשר למצוא גולות בכל חנות משחקי ילדים.
* ניתן לשחק בלהכות עם האגודל או האצבע, כאשר האצבע או האגודל מהוויםחסם לאנרגיה המתפרצת, ולראות מי מהשחקנים מצליח להגיע רחוק יותר.
* ניתן לחפור בור ולהתדקם לעברו עד שהראשון מצליח להכניס את הגולה וזוכה בגולות של המשתתפים (במידה ורוצים תחרות).
* ניתן לשחק משחק זהה כאשר המטרה היא לפגוע בגולה של החבר/ה.
13. השתתפות בעבודות הבית-
הברגת ברגים (ילדים אוהבים את זה וטובים בזה, מגיל ארבע בערך; דרושה רק סבלנות שלנו)
סחיטת מיץ תפוזים/ לימונים וכד'.
קילוף בקולפן.
חיתוך.
הברגת ברגים (ילדים אוהבים את זה וטובים בזה, מגיל ארבע בערך; דרושה רק סבלנות שלנו)
סחיטת מיץ תפוזים/ לימונים וכד'.
קילוף בקולפן.
חיתוך.
כנסו לפוסט שלנו על משחקי חגורת כתפיים- תמצאו פה המון משחקים לחיזוק חגורת כתפיים וגב עליון שמשפיעים על חוזק הגול, היציבה והידיים.
כמובן שתחילת הכתיבה צריכה להיות מזמנת, מהנה ומגוונת- עיצוב אותיות עם בצק/ פלסטלינה, ציור בחול, ציור עם היד באוויר, ציור עם קצף ועוד.
תהנו (:
נשמח לענות על כל שאלה.
נשמח לענות על כל שאלה.
* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים.
- ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות.
- אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים.
- המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך.
© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה