משחק הוא מערכת פיתוח המיומנויות שלנו, כילדים וכמבוגרים. זמן משחק יורד בהתמדה בעולם המערבי, לפחות כמשחק חופשי. ככל שישנה ירידה בזמני משחק משותפים, מחקרים וההתנסות בשטח מראים שישנה ירידה באמפתיה, מיומנויות חברתיות, הבנת האחר (רגשות וצרכים) ועוד; במקביל עלולה להיות עלייה בחרדה ודכאון.
בפוסט זה אני רוצה להציג בפניכם את היתרונות של משחק עם הילדים שלכם- האישיים או הילדים אותם אתן מחנכות.
משחק משותף עם ילדים טומן בחובו אינספור הזדמנויות לקירבה, הכרות, עמידה משותפת באתגרים, למידה דרך דוגמא אישית, תסכולים והצלחות משותפות ועוד.
כאשר מבוגר-ת משחקים עם ילדים הקשר וההיקשרות (attachment) איכותיים יותר, מקום המבוגר בחיי הילד הופך להיות חשוב יותר ומקל על כל נושא הגבולות, שכן במשחק מתקיימים גבולות וחוקים טבעיים (גם אם אין מבוגרים) לצד גמישות מחשבתית ויצירתיות.
ילדים שמשחקים משחקים פיסיים עם מבוגרים ועוברים אתגרים יחד, מזיעים יחד, מכבדים יותר את ההורה/ מורה ותופסים את הגוף שלהם כאלמנט חיובי בחייהם.
ילדים שמשחקים משחקים פיסיים עם מבוגרים ועוברים אתגרים יחד, מזיעים יחד, מכבדים יותר את ההורה/ מורה ותופסים את הגוף שלהם כאלמנט חיובי בחייהם.
מספר "כללים" כלליים:
1. שחקו והרבה- משחקי קופסא, משחקי נדמה לי, משחקי חוץ (כדורגל, מסירות, תופסת), משחקי דרך וכל משחק אחר שאתם אוהבים (שתפו גם אותנו במשחקים מומלצים).
2. מצאו פעילויות משותפות מתחומים שונים: קריאה, רכיבה, ריצה, טיולים, תחביב מיוחד ועוד (תנו מקום לילדים בעולמכם הפנימי ונסו לראות היכן אתם יכולים להשתלב בעולמם הפנימי. אומנם העולם הפרטי של כל אחת-ד מאיתנו חשוב להתפתחות, אך ממשים מלכדים את הקשר).
3. זוכרים את ההנאה במשחקי הצצה ודגדוגים בגילאי הינקות? ילדים מחפשים מגע.
מגע שונה מאשר בגיל הילדים, אך מגע. אתם מכירים ומכירות את ילדיכם, חבקו אותם, שחקו איתם, התגלגלו איתם ועוד,
בגבולות הנעימים להם ולכם-ן.
4. בחירה- הציעו אפשרויות ותנו לילדים לבחור.
ניתן לבחור דמוקרטית אם יש מספר ילדים.
רצוי לגוון מדי כמה שבועות.
5. זיכרו שמשחק הינו מחד מקום מוגן, אך גם מרחב למידה מעולה לכללים שונים-
לא לרמות, לא להתעצבן כאשר מפסידים, לנצח בכבוד ולא לתסכל את החברים למשחק.
בהתאם לגיל הילד/ה/ים התאימו את רמתכם, את הגמישות שלכן-ם על מנת לייצר תחושת הצלחה לצד תחושת מציאות.
ילד שינצח תמיד איתכם יתקשה מאוד! להפסדי מול חברים.
6. ישנה התפתחות באופי המשחק וביכולות-
בהתחלה ילדים אוהבים לשתף פעולה- זמן מעולה ללמד איך משתפים םעולה, להכניס ילד שקשה לו להלך של משחקים שדורישם שיתוף קבוצתי לשם נצחון ועוד.
בהמשך ילדים אוהבים תחרויות- קבוצתיות או יחידניות; אל תאיצו בשלב הזה, הוא יגיע.
בשלב זה כדאי ללמד איך מנצחים, איך מפסידים, מדוע לא צריך להיעלב ועוד.
7. תיהנו, באמת מהמשחק.
אתם תראו שהמשחק יהיה יותר אותנטי ואם תתמסרו אפילו תיהנו והילדים שלכם יעריכו את זה יותר מכל משחק "חובה".
8. דברו אחרי חלק מהמשחקים - איך היה? מה הרגשתם? ממה נהניתם?
שימו לב- ספרו גם אתם. הדדיות היא חשובה ושיחה הדדית מלמדת את הילדים יותר מכל תיאוריה של-
חשוב לספר לנו, אין סודות וכד'.
9. רמת המשחק צריכה להיות מתאימה לילדים.
לדוגמא:
א. במשחק פיקולינו שנועד לילדים מעל גיל ארבע, ניתן לשחק מגיל שלוש ללא קלפי הליצנים הבוכים.
ב. משחק התמסרות- מרחק משתנה ככל שגדלים, בהתחלה מגלגלים בהמשך זורקים.
10. כבו סלולאריים, בבקשה.
* בהמשך נעלה פוסט על איך ללמד מיומנויות חברתיות חשובות דרך משחקים, השתלמות של שרון תיערך בחנוכה להורים ונשות- אנשי חינוך.
קריאה מומלצת:
http://alaxon.co.il/article/%D7%AA%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%97%D7%A7/
נגה שביט רז. נד- נד, עלה ורד ואז תיפול. כתבה על ד"ר מתי מינץ- ברשת.
קן רובינסון. לצאת מהקווים. פרק 9
קריאה מומלצת:
http://alaxon.co.il/article/%D7%AA%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%97%D7%A7/
נגה שביט רז. נד- נד, עלה ורד ואז תיפול. כתבה על ד"ר מתי מינץ- ברשת.
קן רובינסון. לצאת מהקווים. פרק 9
© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015