נושא התמודדות ילדים עם בעיות קשב (מסיבות שונות ומשונות) עם חיי הכיתה מרתקים אותי, בהיבט ההדדי של יחסי מורה- תלמיד/ה, חווית הלמידה, החוויות החברתיות, תחושת המסוגלות והערך העצמי והחוויה הרגשית.
אני מאמינה בגמישות רבה שנדרשת מהמורות ותלויה במתן כלים ואסטרטגיות לילדים עצמם.
קראתי לאחרונה מאמר* נחמד על ילדים עם הפרעות קשב, שטען, בין דברים נוספים, כי ההוראה לילדים עם בעיות קשב- לשבת! להקשיב! וכד' גורמת להשקעת אנרגיה עצומה בישיבה עצמה במקום במשימות לימודיות, והוא חיזק אצלי את התחושה שיש לעבוד עם ילדים דרך תנועה על חיזוק קשב ועל שילוב תנועה ומשימות לימודיות.
בפוסט זה אני רוצה להציג ארבעה משחקים תנועתיים פשוטים, שניתן ליישם בכל גן/ כיתה/ בית/ חצר. המשחקים עובדים על הקשבה, מיקוד קשב, ושילוב עשייה מחד וקשב לימודי ביצועי:
1. ידע בתנועה- משחק "בלונים באוויר" - כל ילד/ה מקבלים בלון ועליהם להשאירו באוויר ע"י איברי הגוף השונים.
אסור לגעת בבלונים של חברים לא בכדי "לעזור" ולא בשביל לחטוף.
המורה שואלת תוך כדי הפעולה שאלות או נותנת משימות, לדוגמא:
- שיר- כמה זה 3+ 39
- שמוליק- מה שם עיר הבירה של סין?
- גיל, רון ואור- להקפיץ רק עם הברכיים.
ועוד.
המטרה היא לתת זמן משחק עם חוקים ברורים ולייצר את הצורך בהקשבה וביצוע פעולה/ חישוב/ שליפה פשוטה או הקשבה של שינוי הוראה וכד'.
יש להתאים את רמת ההוראה/ חישוב/ שליפה לילד.
ילד/ה עם קושי רב בקשב נתחיל בשינוי הוראה, ועם הזמן והשיפור נבקש חישובים/ שליפה משימות מורכבות ועוד.
2. מסלול מכשולים עם משימה מתמשכת-
לבנות משפט מבולבל או להרכיב תמונות לסיפור או לבנות סיפור עם פיסקאות וכל משימה לימודית מתמשכת שנבנית בהדרגה.
נותנים לילד חלק אחד מהפאזל/ תמונות/ חלק ממבנה/ אחר ובכל פעם שמסיימים חלק מהמסלול או את כולו ולפני התחלה נוספת מקבלים או לוקחים באופן עצמאי את החלק הבא.
אם אין אפשרות לבנות מסלול מכשולים ניתן לתת אביזר- כדורסל/ חשוק/ חבל/ אחר ולתת לילדים משימה- לכדרר/ ללכת ולכדרר/ לסובב וכו', כאשר המורה קוראת חלק ראשון, כולם צריכים לרוץ ולקחת אותו וכך הלאה ומי שמסיים לבנות ראשון את הפאזל/ משימה/ משפט/ סיפור מנצח.
המשימה דורשת התמדה וארגון לצד קשב.
3. שיווי משקל- שיווי משקל דורש ריכוז, קואורדינציה, תיאום גופני ובטחון עצמי; שילוב של משימה לימודית בזמן של משימות שיווי משקל גורמת למוח לתאם בין חלקים שונים ולהתפתחות **.
אני ממליצה לאתר משימות שיווי משקל- הליכה על ספסל/ קורה, קפיצות על רגל אחת, ללכת על חבל פרוש בצורות שונות, להדביק סימנים על הרצפה וללכת רק עליהם/ ביניהם.
תוך כדי התנועה החופשית של הילדות-ים לפי ההוראה ניתן לשאול שאלות/ חידות ולסמן מי עונה מהר, לשאול עם ציון שם ספציפי, מתן משימות-
כל מי ששמו מתחיל ב-X שיאסוף כדור/ בלון/ אחר וימשיך במשימה/ יחל משימה אחרת.
פעילות זו יוצרת רצף הקשבה, שיפור יציבה ושיווי משקל ועבודה במרחב בלי להפריע לחברים.
4. משחק סקירה מהירה- מומלץ מאוד- להלן לינק להסבר לו הקדשתי פוסט שלם:
http://flexibleducation.blogspot.co.il/2015/04/blog-post_29.html
אני מאמינה בגמישות רבה שנדרשת מהמורות ותלויה במתן כלים ואסטרטגיות לילדים עצמם.
קראתי לאחרונה מאמר* נחמד על ילדים עם הפרעות קשב, שטען, בין דברים נוספים, כי ההוראה לילדים עם בעיות קשב- לשבת! להקשיב! וכד' גורמת להשקעת אנרגיה עצומה בישיבה עצמה במקום במשימות לימודיות, והוא חיזק אצלי את התחושה שיש לעבוד עם ילדים דרך תנועה על חיזוק קשב ועל שילוב תנועה ומשימות לימודיות.
בפוסט זה אני רוצה להציג ארבעה משחקים תנועתיים פשוטים, שניתן ליישם בכל גן/ כיתה/ בית/ חצר. המשחקים עובדים על הקשבה, מיקוד קשב, ושילוב עשייה מחד וקשב לימודי ביצועי:
1. ידע בתנועה- משחק "בלונים באוויר" - כל ילד/ה מקבלים בלון ועליהם להשאירו באוויר ע"י איברי הגוף השונים.
אסור לגעת בבלונים של חברים לא בכדי "לעזור" ולא בשביל לחטוף.
המורה שואלת תוך כדי הפעולה שאלות או נותנת משימות, לדוגמא:
- שיר- כמה זה 3+ 39
- שמוליק- מה שם עיר הבירה של סין?
- גיל, רון ואור- להקפיץ רק עם הברכיים.
ועוד.
המטרה היא לתת זמן משחק עם חוקים ברורים ולייצר את הצורך בהקשבה וביצוע פעולה/ חישוב/ שליפה פשוטה או הקשבה של שינוי הוראה וכד'.
יש להתאים את רמת ההוראה/ חישוב/ שליפה לילד.
ילד/ה עם קושי רב בקשב נתחיל בשינוי הוראה, ועם הזמן והשיפור נבקש חישובים/ שליפה משימות מורכבות ועוד.
2. מסלול מכשולים עם משימה מתמשכת-
לבנות משפט מבולבל או להרכיב תמונות לסיפור או לבנות סיפור עם פיסקאות וכל משימה לימודית מתמשכת שנבנית בהדרגה.
נותנים לילד חלק אחד מהפאזל/ תמונות/ חלק ממבנה/ אחר ובכל פעם שמסיימים חלק מהמסלול או את כולו ולפני התחלה נוספת מקבלים או לוקחים באופן עצמאי את החלק הבא.
אם אין אפשרות לבנות מסלול מכשולים ניתן לתת אביזר- כדורסל/ חשוק/ חבל/ אחר ולתת לילדים משימה- לכדרר/ ללכת ולכדרר/ לסובב וכו', כאשר המורה קוראת חלק ראשון, כולם צריכים לרוץ ולקחת אותו וכך הלאה ומי שמסיים לבנות ראשון את הפאזל/ משימה/ משפט/ סיפור מנצח.
המשימה דורשת התמדה וארגון לצד קשב.
אני ממליצה לאתר משימות שיווי משקל- הליכה על ספסל/ קורה, קפיצות על רגל אחת, ללכת על חבל פרוש בצורות שונות, להדביק סימנים על הרצפה וללכת רק עליהם/ ביניהם.
תוך כדי התנועה החופשית של הילדות-ים לפי ההוראה ניתן לשאול שאלות/ חידות ולסמן מי עונה מהר, לשאול עם ציון שם ספציפי, מתן משימות-
כל מי ששמו מתחיל ב-X שיאסוף כדור/ בלון/ אחר וימשיך במשימה/ יחל משימה אחרת.
פעילות זו יוצרת רצף הקשבה, שיפור יציבה ושיווי משקל ועבודה במרחב בלי להפריע לחברים.
4. משחק סקירה מהירה- מומלץ מאוד- להלן לינק להסבר לו הקדשתי פוסט שלם:
http://flexibleducation.blogspot.co.il/2015/04/blog-post_29.html
© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה