אנחנו מאמינים בכוחו של המשחק ובכוחה של הקבוצה לייצר שינוי. אני רוצה להציג את משחק הדגליים שהינו משחק אסטרטגי- פיסי- חברתי, ממנו ניתן ללמוד הרבה על כיתה/ קבוצה ולעבוד על תחומים שונים.
משחק הדגליים הוא משחק אינטנסיבי בו קבוצה משחקת נגד קבוצה אחרת במטרה להשיג את הדגל של הקבוצה היריבה. מחלקים מגרש לשני חלקים, בקצה כל חלק מוצב דגל.
כל חברי הקבוצה מתכננים אסטרטגית כיצד להגיע אל הדגל, מי בהתקפה, מי מגן על הדגל, מי מציל חברים לקבוצה.
אמצע המגרש מסומן ומותר לתפוס כ"שבוי" כל חבר קבוצה יריבה שנכנס לשטח הקבוצה הנגדית. על ה"שבוי" להמתין במקום בו נתפס על מנת שחבר מקבוצתו ישחררו, ע"י מתן כיף (High five).
המשחק הוא שדה להתרחשויות רבות, ואני כמחנכת צופה עליהם מהצד (לא משתתפת במשחק, לעומת משחקים אחרים, משום שמדובר בתחרות בין קבוצות) ויכולה לראות דברים רבים, כגון:
1. לכידות קבוצתית/ כיתתית.
2. תכנון אסטרטגיות קבוצתי.
3. מאפשר הכרות עם תכונות אופי של הילדים-ות.
4. מבט על יכולת המתנה, תכנון, אומץ ועוד תכונות ויכולות
דוגמאות:
ילד/ה שמצילים חברים ומסתכנים בהיתפסות.
ילד/ה שנשארים תמיד בחלק של קבוצתם, ומחכים לתפוס חבר/ה מהקבוצה היריבה.
ילד/ה שנתפסו ומרמים ורצים חזרה למגרש (ואת תגובת החברים)
ועוד.
5. זמן הנאה משותף של כיתה/ קבוצה- האם מתקיים? האם ישנם חיכוכים? האם מישהי נמנע/ת?
אני מעוניינת דרך המשחק לפתח את:
1. לכידות בנים ובנות.
2. לכידות כיתתית.
3. סבלנות.
4. תכנון אסטרטגי משותף ואי השתלטות של "מנהיגים ספורטיביים" או מנהיגים מוסכמים מכורח ההרגל.
5. יכולות אישיות, כגון- המתנה, אי אימפולסיביות.
6. יכולת רפלקציה ומשוב עצמי וקבוצתי.
7. ערך הכיתה.
* ניתן להגדיר יעדים נוספים, אך אלו יעדים מתאימים לכיתה ה', בתחילת שנה, עם מחנכת חדשה.
שלבי העבודה:
* את המשחק יורדים לשחק מספר פעמים, כאשר אני קובעת את הרכב הקבוצות (על מנת לייצר איזון בנים- בנות, חזקים ספורטיבית וחלשים יותר ולפרק תת קבוצות קיימות באופן עדין).
* לאחר כל משחק (כ-25 דקות) עולים לכיתה לשיחת משוב שלהם, שיקוף שלי, מחמאות ונקודות לשיפור.
* במידת הצורך עולים מהילדים, או ממני, נושאים לדיון רציני, וחשוב לתת מקום לדיון, לדוגמא:
- גמישות מול שינויים.
- חוסר הוגנות של אחד השחקנים.
- תחושות שעלו במהלך המשחק.
* משוחחים על מה דורש שיפור, הצלחות וקשיים.
ניתן לראות שינויים בין כל משחק למשחק (אני משתדלת שיהיה רווח של שבוע בין משחק למשחק), חשוב לקשר את הנושאים המדוברים לתחומים אחרים בכיתה, כגון- למידה, סבלנות, עבודה בקבוצות ועוד.
המשחק מעצם היותו מאתגר ומהנה מראה לנו פנים שונים באישיות הילדים, חלקם בהלימה לתפקודי הילד/ה וחלקם חדשים לנו כמחנכות.
מניסיוני, ממשחק עם כיתות, מהדרכת outdoor ומעבודה עם קבוצות בנושאי מנהיגות ולכידות ההשפעה רבה.
עד כה, הכיתה שלי, מרגישה הנאה מהמשחק, גאווה מיכולות שיתוף הפעולה שהשתנו מאז תחילת השנה וכן שיפור רב ביכולת לדבר על נושאים שונים שקשורים לדינמיקות של הקבוצה.
בשבועיים האחרונים העולם נשבה במשחק הפוקימון שגורם לאנשים לצאת ולהסתובב ברחובות, לחפש פוקימונים, לדבר עם אנשים מהשכונה/ עיר, לייצר שותפויות על מנת לכבוש מגדלים ועוד, זה בעצם משחק דגליים למבוגרים שמצליח בשל היותו משחק טכנולוגי המתקיים בתוך מציאות רבודה ומחזק את משתתפיו לאורך כל המשחק, כדאי לקרוא את הפוסט של דרור מילר- פוקימון גו !!
נשמח לענות על שאלות, שרון וצוות טוגי.
לינק לפוסט על חשיבות המשחק כמחנכת עם הילדים: משחק עם ילדים
* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים.
- ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות.
- אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים.
- המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך.
© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2015
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה