מרחב אישי הוא מעין אזור "הגנה" אישי, אזור שהוא המשך מדומיין של הגוף הפרטי, והוא מתקיים כמפריד בינינו לבין הסביבה.
בהתאם לקשרים שלנו, לסיטואציות ולרצון שלנו לקירבה כך נאפשר לאנשים/ ילדים אחרים להתקרב אלינו.
המרחב האישי שומר עלינו מפני חדירה לפרטיות של הנוחות שלנו, וכן מגן עלינו מפני תחושות לא נעימות.
חשוב מאוד ללמד ילדות וילדים על משמעות המרחב האישי, הן ביחסים בין ילדים, הן בהקשרים של מבוגרים שילדינו באים איתם במגע ובעיקר בהיבט האישי-
איך כל אחת ואחד מאיתנו מתנהלים בעולם.
במקביל לשיח על מרחב אישי, ולהבנה שעם כל אחד ובכל סיטואציה נתנהג אחרת, במקביל להבנה שקירבה פיסית רגשית היא התנהלות הדדית, כדאי להשתמש במשחקים כיפיים לעניין המרחב האישי.
המשחקים מפתחים גם מודעות להתנהלות כללית במרחב, דבר שאנו רואים היום שהינו בירידה בשל שימוש בסלולארי בהליכה, התכנסות בתחושות של העצמי וחדירה למרחב האישי.
1. הליכה במרחב עם/ בלי מוסיקה
לאחר כחצי דקה לבקש מהילדים ללכת יותר מהר, לעבור לקפיצות, לריצה, חזרה להליכה וכד'
כל מי שנוגע במישהו אחר בטעות/ בכוונה עוצר לחצי דקה.
לאחר כחצי דקה לבקש מהילדים ללכת יותר מהר, לעבור לקפיצות, לריצה, חזרה להליכה וכד'
כל מי שנוגע במישהו אחר בטעות/ בכוונה עוצר לחצי דקה.
ניתן להגדיר מנצח- מי שלא עצר ולו פעם אחת.
שלב שני:
נותנים לאל אחת/ד חישוק, הילדים אוחזים את החישוק מסביב לאגן ומבצעים את ההליכה, ריצה וקפיצות עם החיזוק.
אם חישוק נוגע במישהו אחר- עוצרים ל-30 שניות.
אם חישוק נוגע במישהו אחר- עוצרים ל-30 שניות.
החישוק מגדיל את המרחב ואת המודעות לילדים אחרים.
2. נותנים לכל ילד/ה בלון
הילדים צריכים להסתובב במרחב תוך כדי הקפצת הבלון ללא נגיעה אחד בשני.
בהינתן הוראה הם צריכים להחליף בלונים- ללא נגיעה אחד בשני.
הילדים צריכים להסתובב במרחב תוך כדי הקפצת הבלון ללא נגיעה אחד בשני.
בהינתן הוראה הם צריכים להחליף בלונים- ללא נגיעה אחד בשני.
אם מישהו נגע במישהו- כל הקבוצה מתחילה מהתחלה (משימה קבוצתית).
3. מניחים שורה של חישוקים במרכז חדר;
מול כל חישוק עומדים שני ילדים, במרחק של כשלושה מטרים מהחישוק.
בכל חישוק יש חפץ.
בכל חישוק יש חפץ.
באמירת "צא" שניהם צריכים לרוץ ולתפוס את החפץ, אסור להם להיות יחד בתוך החישוק.
ניתן לשים שני חפצים- כך אין תחרות על החפץ,
אך אסור לשניהם להיות בתוך החישוק יחד- כל אחד צריך להוציא את החפץ לבד מהמרחב.
הלמידה היא הכניסה למרחב ומתן המרחב לחבר.
4. דג מלוח במרחב
מחלקים את הילדים לזוגות, כל זוג נעמד במרחק של כשני מטר אחד מול השני
משמיעים מוסיקה או מוחאים כף
בזמן הזה הילדים מתקרבים אחד לשני
ברגע שאחד מבני הזוג אומר עצור- על השני לעצור ולא להיכנס למרחב האישי שלו.
לאחר שלושה תרגולים להחליף בני זוג.
ניתן לעזות זאת גם כריקוד-
רוקדים לפי מוסיקה משתנה (סוגי מוסיקה שונים) ובכל פעם שמישהו מתקרב לזוג שלו יותר מדי בן/ בת הזוג ירימו יד לעוצרו, על מנת לייצר מודעות למרחב האישי.
תיהנו (:
אנחנו פה לכל שאלה, ונשמח שתירשמו לבלוג שלנו ותפיצו את קיומו.
* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים.
- ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות.
- אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים.
- המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך.
© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2015
ממש ממחיש, ומהנה!!!
השבמחק