יום שבת, 30 במאי 2015

שיפור קשב וריכוז בתנועה

נושא התמודדות ילדים עם בעיות קשב (מסיבות שונות ומשונות) עם חיי הכיתה מרתקים אותי, בהיבט ההדדי של יחסי מורה- תלמיד/ה, חווית הלמידה, החוויות החברתיות, תחושת המסוגלות והערך העצמי והחוויה הרגשית.
אני מאמינה בגמישות רבה שנדרשת מהמורות ותלויה במתן כלים ואסטרטגיות לילדים עצמם.

קראתי לאחרונה מאמר* נחמד על ילדים עם הפרעות קשב, שטען, בין דברים נוספים, כי ההוראה לילדים עם בעיות קשב- לשבת! להקשיב! וכד' גורמת להשקעת אנרגיה עצומה בישיבה עצמה במקום במשימות לימודיות, והוא חיזק אצלי את התחושה שיש לעבוד עם ילדים דרך תנועה על חיזוק קשב ועל שילוב תנועה ומשימות לימודיות.

בפוסט זה אני רוצה להציג ארבעה משחקים תנועתיים פשוטים, שניתן ליישם בכל גן/ כיתה/ בית/ חצר. המשחקים עובדים על  הקשבה, מיקוד קשב, ושילוב עשייה מחד וקשב לימודי ביצועי:

1. ידע בתנועה- משחק "בלונים באוויר" - כל ילד/ה מקבלים בלון ועליהם להשאירו באוויר ע"י איברי הגוף השונים.
אסור לגעת בבלונים של חברים לא בכדי "לעזור" ולא בשביל לחטוף.
המורה שואלת תוך כדי הפעולה שאלות או נותנת משימות, לדוגמא:
- שיר- כמה זה 3+ 39
- שמוליק- מה שם עיר הבירה של סין?
- גיל, רון ואור- להקפיץ רק עם הברכיים.
ועוד.
המטרה היא לתת זמן משחק עם חוקים ברורים ולייצר את הצורך בהקשבה וביצוע פעולה/ חישוב/ שליפה פשוטה או הקשבה של שינוי הוראה וכד'.
יש להתאים את רמת ההוראה/ חישוב/ שליפה לילד.
ילד/ה עם קושי רב בקשב נתחיל בשינוי הוראה, ועם הזמן והשיפור נבקש חישובים/ שליפה משימות מורכבות ועוד.

2. מסלול מכשולים עם משימה מתמשכת-
לבנות משפט מבולבל או להרכיב תמונות לסיפור או לבנות סיפור עם פיסקאות וכל משימה לימודית מתמשכת שנבנית בהדרגה.
נותנים לילד חלק אחד מהפאזל/ תמונות/ חלק ממבנה/ אחר ובכל פעם שמסיימים חלק מהמסלול או את כולו ולפני התחלה נוספת מקבלים או לוקחים באופן עצמאי את החלק הבא.

אם אין אפשרות לבנות מסלול מכשולים ניתן לתת אביזר- כדורסל/ חשוק/ חבל/ אחר ולתת לילדים משימה- לכדרר/ ללכת ולכדרר/ לסובב וכו', כאשר המורה קוראת חלק ראשון, כולם צריכים לרוץ ולקחת אותו וכך הלאה ומי שמסיים לבנות ראשון את הפאזל/ משימה/ משפט/ סיפור מנצח.

המשימה דורשת התמדה וארגון לצד קשב.

3. שיווי משקל- שיווי משקל דורש ריכוז, קואורדינציה, תיאום גופני ובטחון עצמי; שילוב של משימה לימודית בזמן של משימות שיווי משקל גורמת למוח לתאם בין חלקים שונים ולהתפתחות **.
אני ממליצה לאתר משימות שיווי משקל- הליכה על ספסל/ קורה, קפיצות על רגל אחת, ללכת על חבל פרוש בצורות שונות, להדביק סימנים על הרצפה וללכת רק עליהם/ ביניהם.
תוך כדי התנועה החופשית של הילדות-ים לפי ההוראה ניתן לשאול שאלות/ חידות ולסמן מי עונה מהר, לשאול עם ציון שם ספציפי, מתן משימות-
כל מי ששמו מתחיל ב-X שיאסוף כדור/ בלון/ אחר וימשיך במשימה/ יחל משימה אחרת.

פעילות זו יוצרת רצף הקשבה, שיפור יציבה ושיווי משקל ועבודה במרחב בלי להפריע לחברים.


4. משחק סקירה מהירה- מומלץ מאוד- להלן לינק להסבר לו הקדשתי פוסט שלם:
http://flexibleducation.blogspot.co.il/2015/04/blog-post_29.html




© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

משחקים לפיתוח שטף, הבנה והטמעת חומר (ניתן לבצע בכל מקצוע ובכל גיל)

ילדים נהנים לשחק. היתרון בכניסה למצב משחק הוא בכך שהוא מייצר מוטיבציה, מלמד דרך חזרות רבות והכל תוך כדי הנאה. משחק מאפשר הזדמנויות רבות ללמידה, וכאשר הסביבה תומכת, מעודדת ומא,גרת עולה הדימוי העצמי וההצלחות.
משחקים יכולים להוות את שלב ההקנייה, או שלבים שונים של תרגול; תמר טלשיר מדברת על "רבדים"- כאשר כל רובד נתמך על זה שלפניו והרחבות הרבדים נעשות דרך הקשרים.

מחקרים רבים הראו כי הקשר בין למידה ותנועה חיוני ב:
  1. הקשר בין התנועה לפעולה- הזזת חפץ עם היד אצל תינוק, זריקת כדור והגעתו לחבר ועוד;
  2. קריטי למיומנות לכיתה א'- פיתוח מיומנויות כגון-מוטוריקה, תיאום עין יד, חגורת כתפיים; מיומנויות חברתיות ועוד.
  3. פיתוח מיומנוית דרך משחק- ריכוז, הקשבה, מעקב, סריקה ועוד; 
  4. הטמעת חומר בשל מהירות התגובה והשליפה הנדרשת.
היתרון, לתפיסתי, במשחקים בכיתה הוא עצום ומתפרס על פני תחומים רבים- מוטיבציה, הקניה ותרגול, בטחון עצמי, התנסות, חברתיות ועוד.
 
חמשת המשחקים המוצעים בפוסט משתמשים במשחק על מנת לעבוד על הבנה, הקשבה, תרגול, שינון, שליפה, וחישוב/ חשיבה.

1. פעולות משלימות- כפל וחילוק
אני זורקת לכל תלמידה/ה כדור ואומרת תרגיל בכפל או בחילוק.
על הילד/ה להקשיב ולהחזיר לי את הכדור בתרגיל ההפוך- חילוק או כפל.
לדוגמא: שלוש כפול 40 שווה 120
הילד/ה יזרקו אליי את הכדור ויאמרו - 120 לחלק לשלוש שווה ארבעים, או 120 לחלק ל-40 שווה 3.

המשחק עובד על- הקשבה, הבנה וביצוע נכון.
כל מי שלא מצליח/ה יקבל סיבוב שני.
2. משחק חלוקת כמויות/ צורות/ אחר-
אני עובדת עם הכיתה כולה או עם קבוצות.
אני מבקשת מהם להתחלק באופן עצמאי לקבוצות שוות. 
מבקת להתחלק לקבוצות זוגיות/ אי זוגיות.
מבקשת להתחלק לקבוצות שמתחלקות ל-3,4,6,7, וכד'.
או כל חלוקה אחרת.

אני מבקשת מכל קבוצה לבנות- מצולע/ משולש/ עיגול/ אחר.
* ניתן לבנות קשרים כימיים, תא עם איברים ועוד.

במשחק זה ניתן לראות מי הילדים המארגנים, מי מבינים את ההוראות לעומק, למי יש יכולת תכנון וביצוע.
3. העברת כדור לסדרות-
העברת כדור בין ילדי הכיתה עם- סדרה עולה בהפרש X , סדרה יורדת, כפולת, תרגילי חיבור.
ניתן לשחק כל משחק של רצף- בניית משפטים, שמות מנהיגים, הסכמים במלחמת העולם השנייה, הטיות בלשון לפי שורשים וזמנים, ועוד.
4. מדביקים על כל ילד מספר-
א. הילדים רצים ואני מכריזה- 39+11 מי שהתוצאה שלו מתאימה אמור/ה לעצור.

ב. הילדים לא רואים מה מודבק עליהם- חברים לקבוצה (עד חמישה) מתאירם את המספר- זוגי/ אי זוגי, בין עשרת X ל- Y ועוד. אם לא מצליחים נותנים תרגיל, והילד/ה מגלים איזה מספר הם.
5. מיקוד בסריקה
מציירים עיגולים עם מספרים/ הגדרות/ אלמנטים על הרצפה ורצים, בהכרזת מספר/ אלמנט/ צורה כולם צריכים למצוא אותה/ אותם (ניתן לצייר כמה מאותו סוג).
מי שלא מצא/ הספיק- נפסל.
מיקוד בסריקה, זיהוי ומהירות תגובה וביצוע.


אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.
בינתיים אפשר לתמוך בקמפיין באינדיגוגו באמצעות תרומה או שיתוף :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

משחק סקירה מהירה

בפוסט זה נציג משחק פשוט וכיפי בעל תועלת רבה לילדים. את המשחק ניתן לשחק עם חפצים או תמונות הנמצאים ברשותנו, או עם כרטיסיות שנכין במיוחד. הכרטיסיות יכולות להיות פשוטות (צורות, צבעים, בעלי חיים וכד') או מורכבות יותר:
  1. אותיות, מילים.
  2. מספרים, תוצאות של תרגילים, תרגילים.
  3. התחלת פתגם/ משפט.
  4. נוסחאות.
ועוד...

הכנו במיוחד שני קבצי PDF להדפסה. הראשון צבעוני להדפסה וגזירה. והשני בשחור לבן להדפסה צביעה עם ילדיכם וגזירה.

המשחק עובד על מיומנויות שונות וניתן להעלות את רמת הקושי בדרכים שונות.




הוראות המשחק הן פשוטות-
ההורה/ מחנך עומד עם הילדים בנקודת ההתחלה ומבקש/ת תביאו לי.......
על הילדים להביא את שהתבקשו לנותן ההוראה או לחישוק/ קופסה שלהם.
גם הילדים יכולים לתת את ההוראה לחברים/ הורים, כאשר המטרה היא לאתגר.

רמות קושי:
  1. אבחנה בשמיעה- יחידה, כפולה או משולשת. (הדוגמאות לא מספיקות את צריכה להבהיר למה את מתכוונת באבחנה בשמיעה).
    דוגמאות:
    • יחידה-  תביא לי עיגול אדום (ברמות נמוכות ניתן לבקש רק עיגול/ משולש/ אחר).
    • כפולה- תביא לי צב ירוק (מבין קבוצה של חיות).
    • משולשת- תביא לי סוס ורוד גדול.
  2. זיכרון-
    תביאי לי משולש אדום וריבוע ירוק.
    העלאת רמת קושי- תביאו לי עיגול אדום, צב צהוב וסוס ורוד.
  3. אבחנה קטגורית.
  4. יכולת סקירה.
  5. מהירות תגובה.
  6. מהירות- ריצה ואיסוף ברחבי השטח שהוגדר כשטח פעילות המשחק.
  7. מיקוד.
  8. בגילאים קטנים- ריכוז וסיום המטלה- הבאת הכרטיסיות/ חפצים לנותן ההוראה, או לחישוק של כל אחד.
במשחק ניתן לשחק עם ילד אחד או יותר (עד לגודל של כיתה, אך בהתאם יש להגדיל את כמות הכרטיסיות. בכיתתי לכל ילד יש כרטיסיות של אותיות ומספרים למשחקים שונים, אישיים וכיתתיים)

מניסיון, המשחק אהוב על ילדים בשל היותו מאתגר, מעניין ומהיר. בהיבט החברתי המשחק מייצר תחרותיות בריאה או שיתוף פעולה מול המאתגר (נותן ההוראות), במידה וכולם אוספים לאותו כלי ומסייעים אחד לשני.
בהיבט החינוכי-לימודי המשחק מעולה ליצירת שטף, אימון, הטמעת חומר/ ידע/ אתגרים באופן מהנה ומאתגר.
דוגמאות:
זיהוי אותיות, בניית מילה, הכרת המספרים ועוד.

ניתן לשחק אותו גם עם ילדים בגילאים שונים.




מצ"ב לשימושכם קישור לתיקייה הציבורית של טוגי, בה נמצאים קבצים שונים וביניהם קבצי הכרטיסיות

אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.
בינתיים אפשר לתמוך בקמפיין באינדיגוגו באמצעות תרומה או שיתוף :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

משחקי התמסרות ואמונה עצמית

משחקי התמסרות עם כדור דורשים מיומנוית מוטוריות שונות:
תיאום עין יד
ויסות כוח
תפיסה עם הידיים/ רגל/ אביזר
זריקה/ גלגול/ בעיטה
קואורדינציה (לעיתים בסיסית ולעיתים מורכבת יותר, לדוגמא תפיסה תוך כדי תנועה).

מיומנויות חברתיות:
רצון לשחק עם מישהו אחר
ויתור על הכדור
מסירה לחבר/ חברים

מיומנויות רגשיות:
אי תסכול אם לא מצליחים
התמדה
בטחון עצמי.

ילדים שמצליחים לתפוס כדור ולזרוק אותו נרגשים מאוד ומלאים בגאווה, גם כאשר מדובר בהתמסרות עם הידיים וגם עם כדורגל. ההתרגשות בישאה בגילאים קטנים (עד גיל ארבע) אך ניכרת בכל משחק חדש, עם כדורים מיוחדים ואחרי חוסר הצלחה, אם היתה, כאשר היא מגיעה.

מיומנות זו נרכשת בהדרגה החל מגיל צעיר מאוד של גלגול כדור קטן לתינוק זוחל ושיפור מיומנות מעקב עם העיניים, שיפור המוטוריקה של הושטת היד, נגיעה בכדור, גילגולו ובהמשך גלגולו חזרה.

היכולת לתפוס ולזרוק כדור בגדלים שונים עוזרת במשחקים שונים ובחיים האמיתיים, והפחד מפני אי תפיסה עלול לייצר חרדה. כתבנו בפוסט קודם על שיוויון בגן ובבית הספר כתלוי, בין השאר, ביכולות מוטוריות.
להלן חמישה משחקי התמסרות שעובדים על כלל המיומנויות ובעיקר מעלים בטחון עצמי (:

1. גלגול כדורים בגדלים שונים מאחד לשני-
    התחלה מכדור גדול (לילדים קטנים) ועם הזמן שימוש בכדורים בגדלים שונים.
    ניתן לשחק עם שני כדורים במקביל- לגלגל את שניהם יחד- בשתי ידיים, או שמגלגלים בו שמנית מאחד לשני/ה.



2. התמסרות בכדור- כדור גדול בהתחלה ולא מאוד קשיח-
    מסירה ממרחק קצר ולאט לאט הגדלת המרחק.
    ניתן לשחק גם בעמידה על רגל אחת (החל מגיל חמש), בתנועה (החל מגיל ארבע- ארבע וחצי).




3. בעיטות אחת/ד לשני/ה-
    בעיטות שמטרתן לימוד ויסות כוח וכיוונון נכון של הבעיטה.
    מתאים מגיל שנתיים- שנתיים וחצי.

4. זריקת כדור ותפיסתו על- ידי חפץ-
    קופסא, דלי, סלסלה וכד'.
    המשחק משפר מאוד תיאום עין יד ותכנון תנועה, אך הוא בעיקר מהנה ומצחיק ת הילדים.
    כמובן שהם קולעים לנו, ואנו להם.

5. התמסרות ללא תפיסה- ניתן לשחקה עם בלונים, כדורים, שקיות שעועית ואף עם חישוק (מעל גיל שש)-
    המטרה היא לספור עד 10/21/30 ללא נפילות.
    החפץ מגיע ומיד ממשיך בלי שנתפוס אותו.
    המשחק דורש דיוק רב.
    ניתן לשחקו כתחרות- מי שלא מצליח/ה נפסל/ת, או כשיתוף פעולה- מטרה משותפת להצליח להשאיר את החפץ באוויר.

- ניתן לאתגר את הילדים בעמידה על ספסל יציב, על "פיתה"- של ספורט וכד'.

בפוסט הבא נדבר על שימוש והכנה למשחק עם מחבטים.

תיהנו (:

הצטרפו לעמוד שלנו בפייסבוק להמון רעיונות ואתגרים- טוגי בפייסבוק

הירשמו לבלוג (:

* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגיל ויכולות הילדים.
   ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות.
   אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים.
   





© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

שוויון מגדרי - בבית הספר, מיומנויות קדם מוטוריות

השיח על שוויון מגדרי הוא מורכב וכאשר נכנסים לנושא בהיבט בתי הספר הוא מקבל משנה תוקף בייצוגים של בנים ובנות/ נשים וגברים בחומר הלימוד (שמוליק קונה רכבים, סוזי קונה בגדים); בדמויות עליהן לומדים (דמויות היסטוריות, מנהיגים ועוד); בשפה בכיתה (ייצוגי נשיים וגבריים, ואף הפנייה עצמה); בתרבות המשתקפת בחינוך  ובאלמנטים רבים נוספים.
שמתי לב שבכיתה בתחילת כיתה א' היו בנות (בעיקר) שלא הצליחו במיומנויות הנתפסות על ידי כקריטיות למשחק ודבר זה פגע בביטחונן העצמי, ובמקביל היו בנים אשר התביישו, כן, כבר בכיתה א', לרקוד, לשיר ולפעול עם הגוף בשיעורי תנועה*, אך במקביל גם חשו שהם "מפסידים" חלק מהכיף.
אצלי בכיתה אני מאמינה גדולה בשוויון והחינוך לשוויון- הזדמנויות, הצלחה, התנסות, התנהגות ואני מבטאת את החינוך באמצעות השפה שלי, בשבירת מוסכמות, בדיונים מורכבים על נשים וגברים, ספורט של נשים וגברים, ייצוגי כוח ועוד (באופן מותאם לכיתה ב').


בפוסט זה אני רוצה להציג חמש מיומנויות שלדעתי חשובות להחלת תרבות כיתתית של סובלנות, למידת וחניכת עמיתים ושוויון בין בנים לבנות אשר משפיע על:
  1. ההתנהלות בכיתה- בטחון עצמי, מעורבות, היכולת להיות נוכחים ולהשמיע קול, תרבות שיח, הקשבה, עבודה בקבוצות.
  2. החברתיות בהפסקות ובכיתה.
  3. הערך העצמי של הכיתה ככיתה ולא רק כיחידים.
המיומנויות הן:
  1. ריצה- נדמה לנו שכולם יודעים לרוץ, אך פלא הוא שבנות מתעייפות יותר מהר ורצות לאט יותר; לא משום שהן לא מסוגלות אלא משום שהן לא רגילות לזה. לא נעים להן לתפוס בנים בתופסת, באופן שייתפס כ"אגרסיבי", הן חשות שהבנים "בכל מקרה מהירים יותר" ומעטות רצות "כמו בנים".
    לדעתי זהו עניין שנוצר בעקבות פידבקים סביבתיים, ואני כמחנכת פועלת על מנת ליצור מרחב ריצה שווה. אני והם יודעים שלא כולם מהירים באותה מידה, אך המאמצים משתנים ותחושת היכולת עולה.
  2. זריקת ותפיסת כדור (בגדלים שונים)  היא מיומנות חלשה יותר אצל בנות בעיקר בשל שלוש סיבות:
    • חוסר יכולת לתפוס כדור- נובע בעיקר בשל מיעוט הזדמנויות ומשחקים.
    • פחד מפני הכדור (סיבות מגוונות, החל ממיעוט הזדמנויות ועד היבטים רגשיים).
    • אי- ויסות כוח. הקושי לתפוס ולזרוק כדורים משפיע על היכולת להשתלב במשחקים הספורטיביים, בשיעורי הספורט ובהפסקות. הבנות (בעיקר) והבנים החלשים יותר נמצאים בעמדת נחיתות מול הבנים ה"חזקים" מוטורית וחשים פחות בטוחים בעצמם.
    קל מאוד לשנות את המצב- משחקי התמסרות מסוגים שונים, למידת מכות פתיחה שונות (כדורסל, כדור-יד, כדור- רשת ועוד)**.
  3. טיפוס וקפיצות- אני משלבת את שני התחומים הללו יחד, על אף שהם דורשים גם מיומנויות שונות, משום שהיכולת לקפוץ ולטפס משפרת כוח, משפרת יכולת אלתור ויצירתיות ובעיקר מעלה את הביטחון העצמי ומשפרת היציבה.
    אצלנו בבית הספר יש גן שעשועים ואחד הדגשים שלי בכיתה הוא יציאה לגן השעשועים פעם בשבוע למשחקי טיפוס, מסלול מכשולים ועוד.
  4. ריקוד, תנועה, התנסות גופנית מסוג יצירתי- גיל המבוכה מנמיך מדי שנה, וילדים שנבוכים לרקוד כי העירו להם, הסבירו להם "איך צריך" לרקוד או שהם חושבים שהם "לא יודעים איך" מסתכלים על חבריהם במבט מלא מאוויים של השתתפות.
    הפתרון הוא חשיפה מרובה לאלתורים, ריקודים, מוזיקה ומשחקי קצב (כמקדמי ריקוד) לצד חיזוקים רציניים לרוקדים ולכל התקדמות לקראת התנסויות גופניות שונות.
    בנים נבוכים יותר מבנות, אך ברגע שהסביבה מאפשרת התנועה יוצרת חיבורים מעניינים, הבנים נהנים מפן תנועתי חדש, והבנות לא נשארות עם תחום שהוא של "בנות בלבד".
  5. רצון להתנסות- יש שיאמרו שרצון להתנסות וההפך ממנו הימנעות הוא חלק מהאופי, אני מאמינה שחלק ניכר מהרצון נובע מהתנסויות קודמות והצלחה בהן.
    הצלחה היא עניין מעניין, ובהיבט של תנועה אני טוענת שהעשייה- התנסות עצמה היא הצלחה.
    כמחנכים עלינו לאפשר לילדים לחוש בטוחים ומעניינים בבחירותיהם ובאופני התנועה השונים שלהם על מנת שכלל ההתנהגויות המוטוריות- מרחביות בין בנים ובנות יהיו מקובלים. לשם כך יש לשחק משחקי תנועה שונים ומשונים, החל מתופסת, דרך משחקי אלתור, תיפוף ועוד.
    במקביל יש לבסס מרחב שוויוני כתפיסה על מנת שתהיה לכל המעורבים סבלנות ומוטיבציה ללמידה ולמשחק המשותף.

* בנוסף לשיעורי הספורט השבועיים הכיתה שלי עוברת איתי שיעור שבועי בתנועה בו אנו לומדים על מרחב, גוף, ביטוי גופני, מתיחות ויוגה, נשימות, אלתור גופני ועוד, ובמקביל עובדים על שיתוף פעולה, פתיחות ויצירתיות.
** בעוד מספר ימים נעלה פוסט על משחקי התמסרות (:

אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.


בינתיים אפשר לתמוך בקמפיין באינדיגוגו באמצעות תרומה או שיתוף :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

דרך הגב, למה לחזק אותו בכלל?

גב, גב, גב. הוא נמצא מאחור ולא מקדימה ואינו מקבל את תשומת הלב הנדרשת כמו הבטן.
שרירי גב חלשים עשויים (ולרוב גורמים) ל:
1. כאבי גב תחתון.
2. יציבה לקויה.
3. אי איזון בין חוזק שרירי הבטן והגב ולכן איזון לקוי.
4. שכמות חלשות וחגורת כתפיים חלשה.
5. חולשה של גב עליון ונטיית כתפיים לפנים.
6. כאבי גם בהריון.

חולשה בגב שכיחה יותר ויותר בעולם המערבי בשל ישיבה מרובה אי נשיאת משקלים כבדים ותנועה מוגבלת.
מכיוון שגם אנחנו וגם הילדים מבלים את יומנו כך, ניתן לעשות את התרגילים יחד.

חולשת גב נפוצה גם אצל מתאמני חדר כושר ואף מתאמנים בספורט עממי (ולעיתים גם תחרותי) בשל התמקדות באזורים אחרים הנחשבים חשובים יותר או שהינם נחוצים יותר לאדם/ אישה המתאמנת.

השילוב האופטימלי הינו מתיחות וחיזוק גב, לפחות פעם בשבוע. שילוב זה משפר את גמישות הגב, טווחי התנועה וחוזק הגב ומשפר יציבה ותיפקוד.

החלטנו להכין לכן-ם סרטון עם חמישה תרגילים איכותיים לחיזוק גב.
אנו ממליצים לעשותם כאשר אין קושי או כאב לתחזוק הגוף, ובמידה ויש פציעה/ קושי/ חולשה לפנות להתייעצות עם אורתופד או כירופרקט. 
את התרגילים יש לעשות במספר לא גבוה מדי של חזרות ואם יש אי נוחות או כאב שאינו כאב של עבודה להפסיק ולנוח. 
לא כל תרגיל מתאים לכל אחת/ אחד.


תיהנו (:


כל התרגילים הינם באחריות ההורים/ מורים/ מאמנים.
התרגילים אינם מחליפים טיפול רפואי/ פיזיותרפיסטי או אחר.


© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

משחקי בלונים באוויר

אני שמחה להציג לכם משחק בעל שמונה דרגות קושי, בלונים.

בלונים הם אביזר זמין, זול, קל לנשיאה וכיפי. גם אנחנו כמבוגרים נהנים לשחק עם בלונים (בדומה לבועות סבון). בבית ובעגלה יש לי תמיד בלונים, וגם בכיתה, משום שאני אוהבת לשחק עם הכיתה כאשר עולה הצורך בהפוגה בשיעור, כאשר אני רוצה להעלות את רמת ריכוז וערנות, כאשר אני רוצה לחזור על נושאים מסוימים וסתם בשביל הכיף באמצע היום.


המשחקים מתאימים לכל הגילאים החל מרכישת הליכה ומעלה (או על הידיים של אמא-אבא), כאשר לכל גיל יש התאמות ויכולות ספציפיות.

זכרו, המשחקים מטרתם היא הנאה, והערך המוסף שלהם הוא עבודה על:
  1. תיאום עין יד.
  2. מהירות תגובה.
  3. קואורדינציה.
  4. בשלבים מסוימים הם עובדים גם על שיתוף פעולה וזיהוי הוראה.
מספר משתתפים המשחקים יכולים להיות מרמת הורה וילד ועד לרמת קבוצה בגודל של כיתה/ גן.

זמן משחק בין חמש דקות לעשרים דקות.

אביזרים בלונים.

מטרת המשחקים היא להשאיר את הבלון באוויר.

שלבי קושי:
  1. כל אחד שומר על הבלון שלו באוויר, וניתן לעשות זאת באמצעות נגיעה של כל איבר בגוף.
  2. כל אחד שומר על הבלון שלו באוויר, אבל ניתן לעשות זאת רק באמצעות איבר אחד בלבד שמותר לו לגעת בבלון - רק ידיים, רק ברכיים, רק כפות רגליים, רק ראש, רק כתף....ניתן להגדיר כל פעם איבר אחד, ואז כל כמה דקות לשנות את שם האיבר איתו מותר לפעול. את האיבר יכול להגדיר המנחה, או מי שניצח בסיבוב הקודם והבלון שלו נשאר הכי הרבה זמן באוויר.
  3. התמסרות בבלון
    • אחד בין כל השחקנים - כל זאת מבבלי שייפול, ועד 21 מסירות רצופות או עד החלפת איבר מוסר.
    • התמסרות בבלונים לפי מספר המשתתפים.
    • התמסרות עם מספר בלונים, כאשר כל אחד יכול לגעת בכל בלון רק פעם אחת ברצף.
  4. לכל שחקן יש אזור משלו ועליו למנוע מבלונים ליפול באזור זה.
  5. משחק קבוצתי- מי שלא מצליח להשאיר את הכדור באוויר, ונגע בו אחרון- נפסל.
  6. משחק חופשי (:
סרטון בערוץ ה-YOUTUBE של טוגי על משחק בלונים באויר:


תיהנו!!

אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.
בינתיים אפשר לתמוך בקמפיין באינדיגוגו באמצעות תרומה או שיתוף :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

מתיחות הן המדיטציה של השרירים

רובנו מבלים את היום בישיבה, בין אם במשרדים, בפגישות, בנהיגה ובין אם בכיתות. גמישות וטווחי תנועה הם שני פרמטרים המשפיעים על היכולת שלנו לנוע, על יכולת הגוף להישמר מפציעות, על הנוחות שלנו בכל מטלות החיים ועל היציבה.
אחד החלומות שלי הוא לגרום לכל המחנכות-ים לעשות מתיחות ומשחקי תנועה, לפחות פעם ביום. עד אז, אנו מציעים לכם כאן מספר תרגילי מתיחות לארבעה אזורים קריטיים בגוף, שכדאי לעשות עם הילדים.

בחרנו להתמקד בפוסט זה בארבעה אזורים:

  1. חגורת הכתפיים וגב עליון.
  2. גב תחתון וירך אחורית.
  3. כפות רגליים.
  4. מפרקים- טווח תנועה ודינמיות.

את כל התרגילים ניתן לבצע לבד, אך ביצוע משותף מסייע במוטיבציה, בהדדיות, בקרבה וברעיונות חדשים. ניתן לסייע למתיחה, אך בעדינות רבה על מנת שלא להזיק, ותמיד בהסכמת הנמתח.
בכל מתיחה רצוי להישאר כ-10 שניות באופן סטטי- זאת אומרת ללא ניעות (:


1. חגורת כתפיים וגב עליון:
במתיחות הללו אתם צריכים להרגיש את הגב העליון, את האזור שבין השכמות ואף את מרכז הגב. ככל שתקמרו את הגב יותר גם הישבן והבטן יישתתפו במתיחה.
A עמידת שש, קימור וקיעור הגב.
B קימור הגב וקירוב ירך לבית החזה והבטן.


שליחת יד מעלה (A) והבאתה קדימה (B) תוך כדי קימור הגב, ובחזרה- מספר חזרות.
במתיחה זו תרגישו גם את צד הגוף והצלעות.


הבאה איטית של הסנטר לבית החזה ובחזרה.
במתיחה זו אנו מותחים את העורף והגב העליון. אל תכריחו את הסנטר לגעת בבית החזה, רק אם נוח לכם להגיע אליו.


2. גב תחתון וירך אחורית:
מתיחות אלה עובדות על הגב התחתון וההמסטרינג, אשר נוטים להתקצר בשל הישיבה הממושכת, או בדל אימוני כוח רבים ומעט מדי אימני גמישות.
במהלך המתיחות תרגישו את הישבן, הירך האחורית ואת הגב התחתון.
אף מתיחה לא אמורה לגרום לכאב!! אם מתחיל כאב שאינו מעט לא נעים- הפסיקו ונוחו.

בעמידה- התכופפות קדימה וניסיון הגעה עם כפות הידיים לרצפה. ברכיים ישרות, לא נעולות. כאשר הגעתם למנח שנוח לכם בו, ודורש מעט מאמץ, הישארו (:


עמידת ארבע- אגן מונף מעלה, עקבים דוחפים לכיוון הרצפה ובית החזה נשלח באוויר לכיוון הרצפה.
בתמונה- הגב מעט קמור, השאיפה היא ליישר אותו לאט לאט, עד ליישור מלא.
ניתן לשחק עם הרמת רגל (B), והחלפות רגליים.



- ישיבה שלמה, לקיחת מגבת ויישור הגב. רגליים בפלקס (פלקס= מתיחה של כף הרגל- אצבעות אחורה לכיווננו, עקבים
  מורחקים מהגוף; מרגישים את השוקיים נמתחות).
- גלגול הגוף אחורנית, רגליים "מעבר לראש". שימו לב לנשימה בתרגיל זה ושימרו על הכנסת אוויר לריאות.
- ישיבה מזרחית וטיול על הידיים קדימה ולצדדים.


3. כפות רגליים:
אנו עומדים על כפות הרגליים חלק ניכר מהיום, הן עטופות בנעליים, והן החיבור שלנו לאדמה. בואו ניתן להם את הכבוד הראוי להן.
פתיחת וסגירת אצבעות בישיבה.


פתיחת אצבעות בעמידה יציבה.
עמידה על קצות האצבעות- למשך עשר שניות.


הליכה על קצות האצבעות.

פתיחה –V  וסגירה.

4. מפרקים:
יש לנו מפרקים רבים בגוף וחשוב לשמור על טווח התנועה שמצטמצם בכל שנה שעוברת (כבר מגיל נערות).
כדאי - לסובב את המפרקים - סיבובים קטנים, סיבובים במלוא טווח התנועה.

פתיחת המפרקים לכיוונים שונים.


משחקים של פיתולים- יד מתחת לרגל וכד'.


חשוב לזכור!
את כל התרגילים כדאי לבצע ברוגע, ללא הגזמה במתיחה עצמה וללא עומס. זיכרו שמדובר בזמן של כיף עם יתרונות בריאותיים.
זיכרו שאנו מותחים את השרירים, ומעט את הגידים, אל תכאיבו לעצמכן/ן!

תדירות ביצוע המתיחות: פעמיים שלוש בשבוע זה נהדר, 4-5 חזרות לכל מתיחה.

בפוסטים הקרובים נרחיב על חיזוק גב ותרגילי שיווי משקל.

* כל ההמלצות בפוסט הינן המלצות מקצועיות, הביצוע באחריות המבצעים ו/או הוריהם ו/או המחנכים.


אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.
בינתיים אפשר לתמוך בקמפיין באינדיגוגו באמצעות תרומה או שיתוף :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

מוזיקה, גוף, נפש- הורים וילדים


מוזיקה היא אחד האלמנטים המשותפים לכל התרבויות בעולם, בין אם כמאפיינת תרבות ובין אם כמחברת בין עולמות שונים ושפות שונות. מוזיקה היא אלמנט שיוצר מגוון עצום של רגשות- הנאה, שמחה, התלהבות, רגיעה, בהלה, עצב, נעימות ואי- נעימות ועוד.
המוזיקה יכולה לחבר אותנו לגוף שלנו, שהוא הכלי היעיל ביותר לתנועה, עשייה וביטויי רגש, אשר לעתים הולך לאיבוד בחיים עמוסי הקוגניציה, הישיבה המרובה והמכשירים האלקטרוניים.

אני מציעה לכם משחקים שכדאי לשחק עם הילדים. במהלך המשחקים תכירו את העולם הרגשי של הילד/ה שלכם, תציגו בפניהם מוזיקה שאהובה עליכם ותגלו איזו מוזיקה הם אוהבים. יתכן ותחושו מעט מבוכה בהתחלה, אך אנו בטוחים כי היא תתחלף במהרה בשמחה והנאה.
כל המשחקים יכולים להתפתח לכל כיוון אליו תמשכו אותם; כולם עובדים על תנועה, קואורדינציה וקצב. אם תרקדו הרבה גם הלב יודה לכם (:

1. למדו את הילדים צעדים של שיר שאהבתם בעבר.

2. המציאו יחד צעדים לשיר אהוב- על הילד/ה, עליכם.

3. תופפו יחד עם שיר קיצבי על איברים שונים בגוף או על תופים מאולתרים.

4. בחרו שיר עם קצב חזרתי- טנגו/ וולס/ למבדה/ אחר תבקשו מהילדים לזהות את החזרתיות ונסו לרקוד אותו' כפי שהוא באמת, או רק בצעדים שתמציאו, שיחזרו על עצמם, פעם לימין, פעם לשמאל.
איך לרקוד טנגו:

דוגמא לטנגו:

איך לרקוד וולס:

מוסיקה לוולס:

5. נגנו מוזיקה, ריקדו / קיפצו באופן חופשי. כל חצי דקה עצרו את המוזיקה.. על כל המשתתפים לעצור בצורת פסל מצחיק/ של חיה/ בתנוחה בה עמדו.

6. הכירו לילדים שירים אהובים וצעדו בחדר בקצב של המוזיקה, ניתן לשוחח על האמן, על מתי הכרתם לראשונה את השיר, על הרגשות שהשיר מעלה בנו.
לדוגמא, שיר שתמיד משמח אותי:
שיר אהוב (:
7. מתחשק לכם הכיר סוגי מוזיקה חדשים? חפשו שירי קאנטרי וריקדו כמו במערב הפרוע, נגנו מוזיקה הודית וריקדו ריקוד הודי.
שיר הודי:
8. ריקדו עם מטפחות והרקידו אותן לפי הקצב.

9. נגנו מוזיקה רגועה, שיכבו על הגב ונשמו עמוק (:
המלצה: מוסיקה למדיטציה ועוד

10. פשוט רקדו (:


כמה שירים שילדים ואנחנו מכירים ואוהבים:







אשמח מאוד לגלות שירים חדשים, כיתבו לי תגובות או שימו בעמוד של "טוגי" בפייסבוק.

ונשמח מאוד שתצטרפו לקהילת טוגי טוגי



רקדו ותיהנו :)

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015

חיזוק חגורת כתפיים לילדים, וגם למבוגרים (:

בערך בתקופה זו של השנה לפני העלייה לגן חובה ולכיתה א' הורים רבים מקבלים המלצה לחזק את חגורת הכתפיים של הילד-ה.
אנחנו מאמינים שהמידע הזה הכרחי לכל הורה, גננת ומורה

חגורת כתפיים חזקה משפיעה על היכולת שלנו לשבת זקוף, לכתוב, לתפוס ולמסור כדור, לטפס על מתקנים וללכת עם גב זקוף.
ילדים רבים נשלחים לפני כיתה א' לחיזוק חגורת הכתפיים והגב על מנת להסתגל ללמידה ולהצליח בכתיבה.
ישנה חשיבות רבה לחגורת כתפיים חזקה בהיבט החברתי בשל הצורך להשתלב במשחקים ולהיות בעלי בטחון עצמי ותחושת מסוגלות בין חברי קבוצת הגיל.

בגילאים מבוגרים יותר חגורת כתפיים וגב עליון חזקים משפיעים על היציבה כולה.

להלן מספר תרגילים:

  1. היתלות על מוט
  2. טיפוס על מוט כבאים או חבל
  3. הליכת מריצה
  4. עמידת ארבע והתמסרות עם חבר בכדור
  5. עמידת 6, העלאת יד ורגל נגדית (תוך שמירת בטן תחתונה פנימה, לשמירה על הגב)
  6. עמידת "מטוס" והעלtת והורדת הידיים- 5 ס"מ מעל ומתחת לגובה הכתף.
  7. זחילת אמות
  8. הליכת סרטן (עמידת 4 הפוכה והתקדמות)
  9. התמסרות עם כדור, בהמשך הגברת קצב.
  10. התמסרות עצמאית בין הידיים עם כדור טניס.
  11. ציור על דף גדול שתלוי על הקיר
  12. נשיאת משקל גוף על ידי הידיים.
13. ציור עם גואש/ קצף גילוח עם הידיים על הקיר/ בריסטול על הרצפה.
14. איסוף חפצים בהליכת שש/ ארבע.
15. שכיבה על הגב מתחת לשולחן נמוך וציור על דף שמודבק מעל הילד/ה.
16. שכיבה על הבטן ותיפוף קדימה עם הידיים.
17. תיפוף עם הידיים על הרצפה/ סירים/ כדורים



בהצלחה,
שרון וצוות טוגי (:

* כמובן שפנייה לאנשי מקצוע לטיפול פרטני מומלצת במקרה של אי שיפור, בעיה רפואית או מצב מורכב.

© כל הזכויות שמורות לכותב ולטוגי 2015